New York --- New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Labije & Jaarsma Jaarsma - WaarBenJij.nu New York --- New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Labije & Jaarsma Jaarsma - WaarBenJij.nu

New York --- New York

Door: Gineke

Blijf op de hoogte en volg Labije & Jaarsma

24 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Hééél vroeg opgestaan om het vliegtuig van 07.30 uur van LA naar New York te halen, maar het lukt! Toch wel heerlijk als je dan om 8 uur, hoog in de lucht, de oogjes nog even dicht kunt doen. Dat lukt niet hoor, maar het kán wel. Boven een boek dommel ik even later lekker weg.... :-)
Na een overigens rustige vlucht en transfer vanaf Newark zijn we om ongeveer 5 uur 's middags in ons hotel.
Hotel Pennsylvania, 100 jaar oud en nog helemaal in die oude stijl.....
Maar wel echt een tóplokatie in Midtown. Wat denk je, Madison Square Garden is onze overbuurman, evenals de subway (nee, niet de broodjeswinkel, die is met een hoofdletter); we kunnen voor het huis instappen. Macy`s, het warenhuis is 100 m om de hoek en het Empire State Building 2 blocks verder. Prima!

We hebben een New York Pass en een metro-pas, hetgeen inhoudt dat we eigenlijk nergens een kaartje hoeven te kopen. Als èchte nederlanders doen we natuurlijk veel want de pas moet er qua kosten uit :-)
Nou zijn we al wel vaker in New York geweest, maar zowel het Vrijheidsbeeld als Ellis Island hebben we alleen maar vanaf de Ferry naar Staten Island gezien, nooit van ècht dichtbij, dus...... Ja, inderdaad, we gaan er dit keer wel met de boot er naar toe. Het stond op ons lijstje. Zo ook Ground Zero, een indrukwekkend monument. Helaas ging het museum pas een week later open......

De eerste dagen waren nevelig, dus geschikt voor binnenwerk.
Wel eens het Grand Central Station van binnen (goed) bekeken? Een prachtig gebouw. En een tour door onze overbuurman Madison Square Garden, waar basketball en icehockey wedstrijden afwisselend worden gespeeld? En waar grote namen hebben opgetreden? We zagen de enorme luxe van de kleedkamers van de baseballers, de iets minder luxe onderkomens van de icehockeyers en de hele “industrie”achter al deze gebeurtenissen, van een biertje tot de meest luxe skyboxen

Het vliegdekschip de “Intrepid” ligt in een haven in de Hudson. Wij waren er op.

Zaterdag zal het mooi weer worden met temp van 25-30 grd. Een prachtige dag dus om te gaan fietsen in Central Park.
We nemen de open hop on-hop off richting Central Park. Het is immers prachtig weer. In de blote bloesjes en zonnebrillen op.....
In die open bus zien we ondertussen een heel donkere wolk aan komen drijven, dat voorspelt weinig goeds en ja hoor, even later worden de capes uitgedeeld, boven op bus.
Bij Central Park aangekomen schijnt de zon alweer. Dus fietsen gehuurd en here we go.
Als we nog maar net onderweg zijn en even bij het Boathouse (om precies te zijn) een colaatje drinken, begint het weer te regenen. We besluiten de bui af te wachten, we zitten immers droog....
Een kwartier later stappen we weer op de fiets. De regen is opgehouden, dus gaan we ons rondje (15km) afmaken.
OMG wat is Central Park heuvelachtig op een fiets waarvan de versnelling vast zit :-(
En als het dan na 10 minuten fietsen wéér begint te regenen, te regenen, en nog eens te regenen, dan is de baal compleet. Maar je móet verder, nergens een schuilplaats meer en de lucht blijft zwart!!
Dus loop je of fiets je, al naar gelang de helling, maar verder, ondanks de cape, nat tot op de laatste draad van je kleding.Het water stroomt als een steeds breder wordende rivier over de weg waar wij geacht worden te fietsen, naar beneden. Staat er óók nog een AAA bord langs de weg met daarop “---> River Hudson”!
Nou, die is niet rechtsaf maar hier midden op de weg voor ons.....
Heb er geen foto van durven maken in die stromende regen; ik zou mijn camera verpest hebben!
Maar goed, Henks opmerking dat we er bijna zijn, houdt ons op de been of op de fiets. Als hij er echter achterkomt dat hij een “klein berekeningsfoutje“ heeft gemaakt (we zijn nog maar op de helft), zakt de moed ons een beetje in de natte schoenen, maar bikkels als we proberen te zijn, trappen we door tot we bij het eindpunt zijn, waar, je raadt het al, de zon weer hoog aan de hemel staat te schijnen. Maar zoals ze hier zeggen: “been there, done that, we got the pictures” (pictures niet dus)

Maar ondanks alles gaan we ook de volgende dag weer op de fiets. De weersvoorspelling is beter dan de vorige dag.
De Brooklynbridge staat ook nog op ons verlanglijstje. Lopen wil mijn heup liever nog niet, maar fietsen doet hij moeiteloos....dus....
Vol goede moed gaan we die zondagochtend met de subway richting Batterypark, het zuidelijkste puntje van Manhattan. Een mooie wandeling langs het water brengt ons aan de voet van de brug. Hier huren we een fiets. Uiteraard controleer ik, de vorige dag wijs geworden, de versnelling van mijn karretje. Prima in orde. Nu nog even de opgang van de brug vinden. Zo fietsen we door Wallstreet en over Broadway, en vinden we eindelijk de opgang.
Het is druk op de brug, deze zondagochtend. Veel wandelaars die ook naar boven willen, want naar boven móet je. De brug is nl niet vlak, maar gaat met een behoorlijke “boog“omhoog. Zo nu en dan moeten we op de pedalen staan. Maar eenmaal in het midden van de brug hebben we een prachtig uitzicht over Manhattan. Vervolgens weer naar beneden, heerlijk.
Als we de brug weer afkomen besluiten we Manhattan dwars over te steken en vervolgens de kustlijn te volgen, links om... Het is een heerlijke fietstocht en we zien “zondagvierend New York” op alle grasvelden die we maar tegenkomen; een dagje genieten!!

Op zo'n zonnige dag moet je natuurlijk ook een torentje op. Het Empire State Building hebben we al eens overdag beklommen, dus kiezen we dit keer voor RockefellerCenter. We gaan op de Rocks!
Een iets ander uitzicht dit keer.....:-)
Het Empire State Building reserveren we nu eens voor de zonsondergang. Ruimschoots op tijd (denken we) wandelen we vanuit ons hotel naar het ESB. Daar staat al een rij mensen te wachten, alleen zie je niet wat er achter de muur nog staat..... Maar als we anderhalf uur later op het topje van de toren staan, kunnen we hoofdzakelijk achterhoofden van andere toeristen fotograferen!! Met een beetje geduld lukt het ons uiteindelijk toch nog om wat sfeerfoto's te maken.
Ja, en dan de volgende dag is er al weer een eind aan deze trip. We gaan naar Front Royal in North Virginia. Dit keer met de bus. Een prima manier om te reizen; een comfortabele bus, een free wifi en mogelijkheid om telefoon of computer op te laden. De bus gaat van New York naar Washington en doet onderweg zonodig nog een of twee grote steden aan. En dat alles voor $10 pp. En dan heb je ook wat moois.....:-)

In Washington opgepikt door vrienden en dan op naar Front Royal, waar Bart naar de highschool ging en waar wij nu nog twee heerlijke, relaxte weken gaan doorbrengen.