De laatste rit - Reisverslag uit Santa Paula, Verenigde Staten van Labije & Jaarsma Jaarsma - WaarBenJij.nu De laatste rit - Reisverslag uit Santa Paula, Verenigde Staten van Labije & Jaarsma Jaarsma - WaarBenJij.nu

De laatste rit

Door: Gineke

Blijf op de hoogte en volg Labije & Jaarsma

02 Mei 2014 | Verenigde Staten, Santa Paula

Vanaf San Francisco willen helemaal langs de kust afzakken, via de highway 1, naar Los Angeles, één van de mooiste rotskusten ter wereld, zeker tussen Monterey en Santa Barbara!
Het wordt een pracht rit. We rijden de 17 miles Drive, zien Carmel en genieten van Big Sur, waar voor ons gevoel de tijd een beetje stil is blijven staan in de jaren 60..... De kust is werkelijk prachtig
Hoewel we de mist, die hier normaal is, zien opkomen boven zee, blijft het toch mooi helder weer.
Na een overnachting aan deze kust zien we de volgende dag een prachtig stuk natuur. Dit keer geen bloemen, bomen of rotsen, maar stranden werkelijk hélemaal vol met zeeleeuwen! Geen plekje over voor een badgast met zijn handdoekje, niks niet emmertjes en schepjes of kuilen voor de Duitsers, hélemaal vol! Het is nl bijna einde paringstijd.

Als we voor de laatste keer deze reis een lunchplekje aan diezelfde mooie kust vinden, zien we tussen twee happen door ineens, heel traag, een groot donker iets aan de wateroppervlakte komen. Natuurlijk ben je dan al te laat met je fototoestel, maar even later komt het weer boven op een andere plek. Het lijkt een rug van een héle grote vis.
Als nog iets later “het”voor de derde keer boven komt denken we dat het wrsch tòch een walvis (haai?) is die ons nog even komt uitzwaaien..... Die grote jongens zwemmen immers heel vaak aan de oppervlakte ….

We zijn deze dag redelijk op tijd voor de volgende en laatste camping.
Wij, (H+G) pakken onze bagage zoveel mogelijk in en brengen het alvast naar Joyce en Ralph, 22 jaar geleden de gastouders van Elke, in Oxnard, stadje tussen Santa Barbara /Ventura en LA.
M en Y gaan alvast naar de camping. Daar is het groot feest. Pasen wordt iets anders gevierd dan in NL...... Rauwe eieren worden voorzichtig leeggemaakt en vervolgens weer gevuld met oa meel en confetti.Vervolgens wordt ie aan de onderkant weer zorgvuldig dichtgeplakt. Dat ei moet dan op iemands hoofd kapotgeslagen worden.......
Die avond hebben we voor de laatste keer Henk achter z'n grillplaatje gezet en Yvon haar laatste (paas) salade laten maken, ondertussen de paasfestiviteiten van de mexicaanse amerikanen,die iets lager op de camping vóór ons stonden, met veel plezier gadeslaand. Henk overigens met confetti op zijn hoofd......

Tja, en dan de volgende dag, 2e paasdag in NL, moet de camper (of RV zoalsze hier zeggen) weer ingeleverd worden. We zijn bij de dealer. De camper is door ons goedbevonden, op een paar kleine dingetjes na, en hij kan, na herstel, de verhuur in.
Het was een fantastische reis met eigenlijk alleen maar hoogtepunten, hoe laag of hoog we zaten, hoe warm of koud het ook was.

M en Y vliegen de volgende dag weer naar NL. Henk en ik blijven 2 weken in Oxnard/Ca. Vandaar uit vliegen we op 7 mei naar New York City om daar de straten onveilig te maken.
Voor de verandering nemen we in NYC op 13 mei niet het vliegtuig, maar de bus naar Washington. Daar staan we dan 4,5 uur later voor het enorme bedrag van $15!
Bij Terry en Erick, 19 jaar geleden de gastouders van Bart, blijven we tot 24 mei.
Jullie hebben dus voorlopig nog geen last van ons...... :-)

• 03 Mei 2014 - 11:35

Jan Velthuis:

Hallo globetrotters, het 1e karwei en doel is bereikt !! Heb genoten van de reisverslagen. Op naar het 2e deel zou ik zeggen. Veel plezier verder en laat me met jullie verslagen meegenieten. Goede reis verder met de groeten van Jan en Mieke.

• 03 Mei 2014 - 14:40

Wobke Wilmink:

Lieve twee,

Was het nou een walvis, ik ga morgen een week naar de Azoren met Martine en gezin in de hoop dat grote beest te aanschouwen, zoniet dan moet ik toch naar Florida ;maar ik zal ze een keer in levende lijve zien!

Het was een hele bevalling maar het brievenboek van Willem is klaar!
    In de Volkskrant en NRC stonden mooie recensies , Henks naam wordt ook nog genoemd. ik zal ze bewaren.

Veel plezier de rest van jullie reis, van het eerste gedeelte kun je al een mooi boek maken met de foto's en de commentaren.

liefs Wobke

• 04 Mei 2014 - 00:55

Tineke Kiers:

Hallo wereldreizigers,

Fantastisch reisverslag. We hebben er van genoten. We wensen jullie verder heel veel plezier voor de rest van de jullie verblijf daar.

Groetjes,
    Hans en Tineke.